Zoekresultaten op pagina 2 en 3

Steeds meer experts op het gebied van zoekmachines voorspellen dat met name bij de ‘zoekmachine’ Google de pagina’s 2 en 3 belangrijker worden dan de eerste pagina.
De verklaring hiervoor zou zijn, dat steeds meer internetgebruikers de strategie van de zoekgigant doorzien en daarom meteen doorklikken naar pagina 2 of 3.

De eerste pagina

Ik kan wel meegaan in deze gedachtegang want de Amerikaanse zoekmachine maakt het wel bont de laatste tijd en er is nog geen einde in zicht.
Op de eerste pagina van de zoekresultaten word je tegenwoordig niet alleen aan de rechterkant op advertenties getrakteerd (inmiddels bij iedereen bekend en geaccepteerd) maar sinds een tijdje ook helemaal bovenaan (hierbij zijn die advertenties lichtjes gekleurd).
Voordat de zoekresultaten dan ├ęcht komen kan het zijn dat er eerst nog een Google-dienst wordt gepresenteerd, zoals bij het vinden van vliegtickets. In dat geval kan de bezoeker vanaf de zoekresultaten-pagina direct gebruik maken van een zoekmodule voor vliegtickets.
Het plaatje laat pagina 1 zien bij het zoeken naar ‘vliegtickets barcelona’.

zoekresultaten

zoekresultaten Google Nederland

Zoek je naar ‘wasmachines’ dan krijg je op de plek van de vliegtickets-module allerlei ‘Google-Shopping’-resultaten te zien.

Duitsland

In Duitsland is Google nog een stapje verder (iets wat binnenkort zeker ook bij ons zal gebeuren). Naast die vliegtickets-module bij het zoeken naar vliegtickets of Google-Shopping-resultaten bij het zoeken naar producten heeft men daar ook al de hotel-module.
Zoals je op het plaatje kunt zien staan rechts de bekende advertenties en een kaartje (Google-maps natuurlijk), in het midden eerste de ietwat ingekleurde advertenties en dan de hotel-module.
In het voorbeeld werd gezocht naar ‘hotel rome’. Het scherm dat een doorsnee-bezoeker ziet is dan al vol. Hij of zij moet scrollen om de eigenlijke zoekresultaten te zien.

zoekresultaten

zoekresultaten Google Duitsland

Pagina 2

Steeds meer mensen gaan zich hieraan storen en kwalificeren Google niet meer als een zoekmachine die gewoon zijn werk doet en zoekresultaten laat zien. De experts vermoeden dat een groeiende groep mensen pagina 1 zal gaan negeren. Ze zullen meteen doorklikken naar de pagina’s 2 en 3 of zelfs overstappen naar andere zoekmachines (Bing, Ixquick, DuckDuckGo).

Conclusie

Als de zoekgigant op deze weg doorgaat zullen steeds meer mensen de eerste pagina met zoekresultaten gaan overslaan of andere zoekmachines gaan gebruiken.
De vraag voor webmasters is dan ook of ze zich moeten blijven inzetten om op de eerste pagina te verschijnen.
Ook is de vraag of het raadzaam kan zijn ook aandacht te besteden aan het goed scoren bij andere zoekmachines.

Trackback URI | Reacties RSS

Laat een reactie achter

Deze website maakt gebruik van cookies. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten