Worden affiliates serieus genomen?

affiliatesDie vraag is de laatste tijd steeds vaker bij mij opgekomen. In dit artikel wil ik proberen deze vraag te beantwoorden.

Affiliate-marketing

Steeds meer bedrijven doen aan affiliate-marketing. Deze bedrijven (adverteerders) laten hun producten of diensten door een groot aantal websites verkopen en de eigenaars van die websites (publishers) krijgen van iedere verkoop (sale) een provisie. De meeste adverteerders en publishers zijn aangesloten bij een affiliate-netwerk. Hier komen adverteerder en publisher met elkaar in contact en gaan ze de samenwerking aan. De netwerken zorgen voor het reclame-materiaal in de vorm van codes die op de website geplaatst worden. Deze bureaus keren ook de verdiende provisies uit want zij meten waar de sales plaatsvinden. Dit is, een beetje kort door de bocht, de werkwijze.

De irritaties van de publisher

Bij mijn diverse internet-projecten treed ik op als publisher, ook wel affiliate genoemd. Ik publiceer dus aanbod van adverteerders en probeer dat aanbod aan de man of vrouw te brengen.
Toenemende irritaties van mij, leiden dan tot de vraag of affiliates serieus worden genomen.
Antwoord: Ja, de meeste bedrijven die aan affiliate-marketing doen nemen affiliates serieus. Maar ze doen het beslist niet allemaal. En daar ontstaan dan die irritaties.

Voorbeelden van irritaties

  • Bedrijven veranderen de codes van het reclamemateriaal en informeren de publisher niet of pas op de dag dat het gebeurt.
  • Je constateert een fout in een code, je meldt deze fout en je hoort wekenlang niets terwijl de foutieve code ook niet wordt aangepast.
  • Je stelt een vraag aan een bedrijf, via het netwerk, je krijgt pas maanden later een antwoord.

Bij deze voorbeelden kan ik alleen maar de conclusie trekken, dat de affiliate niet serieus wordt genomen. Affiliate-marketing heeft binnen dit soort bedrijven geen volledige aandacht, men doet het er ‘even bij’.
Wat ik helemaal verwerpelijk vind is het volgende.
Er zijn enkele affiliate-netwerken die zelf, meestal in het geniep, ook als publisher optreden. Voordat ze nieuwe acties van bedrijven bij de aangesloten affiliates melden zijn ze zelf al bezig die acties te promoten.

Wat moet er gebeuren?

De laatst genoemde irritatie kan alleen door de betreffende affiliate-netwerken worden opgelost als ze het spreekwoord ‘schoenmaker blijf bij je leest’ toepassen.

Affiliate-netwerken moeten ook kritisch nagaan welke bedrijven hun affiliates wel en welke bedrijven hun affiliates niet serieus nemen. Zij kunnen druk zetten en zelfs bepaalde bedrijven weren uit het netwerk.

3 Reacties »

starter op 15 augustus 2011 in Financieel, Promotie, Website

3 Reacties op “Worden affiliates serieus genomen?”

  1. Tim reageerde op 17 aug 2011 om 21:14 #

    Herkenbaar stukje, alhoewel ik op http://www.internetondernemen.com tot nu toe alleen ervaring heb met direct affiliate, dus zonder een affiliate-netwerk als tussenpersoon. Voordeel is dat de communicatie iets (afhankelijk van het bedrijf natuurlijk) soepeler loopt. Nadeel is dat de registratie van echte sales door het bedrijf zelf gebeurd en dus verre van objectief is.

    Met welke bedrijven/affiliate-netwerken heb jij als affiliate goede ervaringen?

    Tim

  2. admin reageerde op 18 aug 2011 om 18:19 #

    @Tim: ik heb de beste ervaringen met Tradetracker, meteen gevolgd door Tradedoubler en Daisycon. Dat zegt echter alleen iets over de werkwijze van deze netwerken en niet over de individuele programma’s (adverteerders). Bij alle netwerken zitten wel enkele ‘zwarte schapen’, die handelen als beschreven.

  3. Moet je affiliate-links controleren? | Zelfstandig op internet reageerde op 06 feb 2012 om 12:17 #

    […] == "undefined"){ addthis_share = [];}In een eerder artikel stelde ik de vraag ‘Worden affiliates serieus genomen?’. Hierbij had ik wel enkele vraagtekens. Vandaag wil ik het kort hebben over de actualiteit en […]

Trackback URI | Reacties RSS

Laat een reactie achter

Deze website maakt gebruik van cookies. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten