Stop het schuiven met papier

kantoorOver tijdmanagement heb ik al vaker hier artikelen geplaatst. Om succesvol te kunnen ondernemen (op internet) is het van groot belang, dat je de tijd goed benut en niet verspilt en je ook niet laat afleiden door tijdkillers. Vandaag kijk ik eens even naar de papierwinkel waarmee je als zelfstandige te maken hebt.

Schuiven met papier

Uit onderzoek blijkt, dat werknemers aangeven, dat ze bijna de helft van hun werkdag met papier schuiven. Wat een ongelooflijke tijdverspilling. Werk jij ook in een rommelige, waanzinnige papierwinkel en schuif je ook voortdurend met papier? Waar ligt het aan, dat zoveel mensen voortdurend met papier schuiven en op die manier heel veel tijd verspillen? Het toverwoord is ‘structuur’.

Structuur aanbrengen

Begin met één uur per week in te plannen om alleen maar structuur aan te brengen, te systematiseren of te automatiseren. Dat uur kan besteed worden aan nadenken over hoe bepaalde processen beter en sneller kunnen verlopen, zodat ze afgehandeld zijn en er dus op dat punt geen papier meer geschoven hoeft te worden. Denk eens aan het automatisch betalen van rekeningen in plaats van er maand na maand uitgebreid voor te moeten gaan zitten. Neem een kwartiertje per dag om papieren weg te gooien of op te bergen als ze van belang zijn. Ruim je bureau dagelijks even op. Hoe meer je systematiseert of automatiseert hoe meer tijd over blijft voor het eigenlijke werk.

De GOSDA-methode

In het boek ‘Coach jezelf naar succes’ beschrijft Talane Miedaner de GOSDA-methode om toe te passen als je structuur wilt aanbrengen en de papierwinkel wilt beheersen. Bij de GOSDA-methode handel je ieder papierstuk meteen af:
GOoi het weg, Stuur het door (delegeer zo mogelijk), Doe er iets mee of Archiveer het.
Dingen die niet op dezelfde dag kunnen worden afgehandeld gaan in een map ‘lopende zaken’. Op deze manier heb je geen stapels papier meer liggen die de papierwinkel veroorzaken. De start van een nieuwe dag is ook veel opgeruimder, je voelt je niet meteen al bezwaard door allerlei paperassen.

Hier kun je reageren »

starter op 25 maart 2010 in Boekentips, Tijdmanagement

Trackback URI | Reacties RSS

Laat een reactie achter

Deze website maakt gebruik van cookies. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten