Spreek de juiste taal
Je hebt een website die gericht is op het vinden van klanten. Klanten, die jouw product of dienst gaan kopen. Realiseer je je, dat dat beter lukt als je de taal spreekt van je doelgroep?
Vermijd jargon
Je komt ze nog veel te vaak tegen, websites met jargon. De tekstschrijver van de website heeft zich dan onvoldoende verplaatst in de bezoeker van de website. Die bezoeker is vaak op zoek naar informatie en wil bij de hand genomen worden. Als de bezoeker geconfronteerd wordt met in zijn ogen ‘moeilijke begrippen’, dan haakt hij heel snel af. Een insider weet wel raad met dat soort taal maar veel potentiële klanten, die nog niet vertrouwd zijn met de materie, niet.
De juiste taal
Simpele manieren om de juiste taal te vinden zijn bijvoorbeeld:
-vraag een aantal mensen (bestaande klanten, kennissen) hoe ze jouw dienst of product noemen, hoe ze via internet op zoek gaan naar jouw dienst of product;
-probeer na te gaan met welke zoekwoorden bezoekers op jouw website terechtkomen. Als je het statistiek-programma Analytics van Google gebruikt dan vind je daar heel nuttige informatie;
-analyseer de zoekwoorden die bezoekers gebruiken in de zoekmachine van je website (als je een zoekmachine op je eigen website hebt);
-bekijk hoe vaak zoekwoorden worden gebruikt. Dat kun je doen op Google Trends.
De woorden die je na deze acties hebt verzameld kun je in de teksten maar ook in de keywords gaan gebruiken.
Jouw website zal nu zeker meer de juiste taal gaan spreken !
Hoe sta je tegenover het uitleggen van jargon? Zelf probeer ik de term dan te gebruiken en onmiddellijk daarna deze in korte verwoordingen uit te leggen. Aangezien ik op mijn websites wel haakjes durf te gebruiken kan het misschien wel een beetje chaotisch zijn 🙂
@Kristof: inderdaad, het uitleggen van jargon is een mogelijkheid, maar kost weer woorden en veel plek op de website. Je weet hoe snel internetters weer weg surfen. Jargon vermijden is derhalve het advies.