Spreek de juiste taal

taalJe hebt een website die gericht is op het vinden van klanten. Klanten, die jouw product of dienst gaan kopen. Realiseer je je, dat dat beter lukt als je de taal spreekt van je doelgroep?

Vermijd jargon

Je komt ze nog veel te vaak tegen, websites met jargon. De tekstschrijver van de website heeft zich dan onvoldoende verplaatst in de bezoeker van de website. Die bezoeker is vaak op zoek naar informatie en wil bij de hand genomen worden. Als de bezoeker geconfronteerd wordt met in zijn ogen ‘moeilijke begrippen’, dan haakt hij heel snel af. Een insider weet wel raad met dat soort taal maar veel potentiĆ«le klanten, die nog niet vertrouwd zijn met de materie, niet.

De juiste taal

Simpele manieren om de juiste taal te vinden zijn bijvoorbeeld:
-vraag een aantal mensen (bestaande klanten, kennissen) hoe ze jouw dienst of product noemen, hoe ze via internet op zoek gaan naar jouw dienst of product;
-probeer na te gaan met welke zoekwoorden bezoekers op jouw website terechtkomen. Als je het statistiek-programma Analytics van Google gebruikt dan vind je daar heel nuttige informatie;
-analyseer de zoekwoorden die bezoekers gebruiken in de zoekmachine van je website (als je een zoekmachine op je eigen website hebt);
-bekijk hoe vaak zoekwoorden worden gebruikt. Dat kun je doen op Google Trends.
De woorden die je na deze acties hebt verzameld kun je in de teksten maar ook in de keywords gaan gebruiken.
Jouw website zal nu zeker meer de juiste taal gaan spreken !

2 Reacties »

starter op 9 februari 2011 in Content, Website

2 Reacties op “Spreek de juiste taal”

  1. Kris | Euro bijverdienen reageerde op 12 feb 2011 om 01:50 #

    Hoe sta je tegenover het uitleggen van jargon? Zelf probeer ik de term dan te gebruiken en onmiddellijk daarna deze in korte verwoordingen uit te leggen. Aangezien ik op mijn websites wel haakjes durf te gebruiken kan het misschien wel een beetje chaotisch zijn šŸ™‚

  2. admin reageerde op 12 feb 2011 om 18:14 #

    @Kristof: inderdaad, het uitleggen van jargon is een mogelijkheid, maar kost weer woorden en veel plek op de website. Je weet hoe snel internetters weer weg surfen. Jargon vermijden is derhalve het advies.

Trackback URI | Reacties RSS

Laat een reactie achter

Deze website maakt gebruik van cookies. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten