Planning werkzaamheden voor het nieuwe jaar

Allereerst nogmaals de beste wensen voor 2012. Het was op 1 januari niet alleen de start van een nieuwe maand maar ook van een nieuw jaar. Dus besteedde ik de afgelopen dagen wat tijd aan evaluatie, plannen, doelen enz. rond mijn webprojecten. Het is nu even de ideale tijd om dat te doen, zodat je aan het eind van het jaar kunt nagaan wat gelukt is en wat niet. Misschien ook voor jou reden om even stil te staan bij je werkzaamheden.

De jaarwisseling

Ik heb de tijd tussen Kerstmis en Nieuwjaar benut om mijn belangrijkste projecten te analyseren. Tegelijkertijd ben ik begonnen met het formuleren van nieuwe doelen en deze te vertalen naar te verrichten werkzaamheden. Die werkzaamheden heb ik daarna ten dele in mijn ’13 weken plan’ opgenomen, het eerste van dit jaar. Het is de bedoeling, dat ik aan het eind van het jaar vier keer een dergelijk plan heb doorlopen en dat ik dan het grootste deel van de voorgenomen werkzaamheden heb kunnen afronden. In een eerder artikel heb ik het ’13 weken plan’ uitgelegd.

De analyse

Hoe ga je nu te werk om tot een planning voor het nieuwe jaar te komen?
Is het trouwens niet al te laat?
Te laat is het voor een een planning nooit en zeker niet als je nog aan het begin van het nieuwe jaar zit.

Allereerst moet je het voorbije jaar de revue laten passeren. Dat kun je doen aan de hand van de gestelde doelen voor dat jaar. Je ziet dan al gauw wat gelukt is en wat niet.
Stel je de vragen:
–Welke maatregelen die je nam werkten goed?
–Zijn er nieuwe verkeersbronnen (waar komen je bezoekers vandaan) bij gekomen?
–Zijn bepaalde verkeersbronnen minder belangrijk geworden?
–Welke ontwikkelingen algemeen kende de branche waarin je werkzaam bent?
–Welke nieuwe concurrenten zijn er gekomen? Zijn bepaalde concurrenten weggevallen?
–Hoe is de ranking van je website verbeterd of verslechterd?
–Wat waren de tijdkillers in het voorbije jaar?
Het gaat er dus duidelijk om dat je vaststelt wat er veranderd is, zodat je de NU-situatie in beeld hebt.

Doelen en werkzaamheden

De ervaringen die je nu hebt moet je meenemen in het formuleren van nieuwe doelen en bij het maken van een planning van werkzaamheden.

Ik ben trouwens eerder een voorstander van doelen die ik actief kan beïnvloeden, dat wil zeggen, dat ik bijvoorbeeld voor een website over de Azoren vastleg, dat ik per maand 3 nieuwe inhoudelijke pagina’s met goede content toevoeg. Dit doel kan ik beïnvloeden, beter beïnvloeden dan het doel dat ik 50 procent meer bezoekers wil. Ik formuleer natuurlijk meer doelen, het genoemde is slechts een voorbeeld.
Het eerstgenoemde doel betekent dan meteen al een actie op mijn lijst met werkzaamheden, namelijk dat ik per maand die 3 pagina’s moet realiseren. Het tweede doel is natuurlijk ook goed, maar daar ben ik afhankelijk van talloze factoren die ik niet kan beïnvloeden. Het is daarbij dan ook moeilijk om het om te zetten in concrete werkzaamheden.

Belangrijk is in ieder geval, dat je meetbare doelen formuleert. Weer even naar mijn voorbeeld terug. Die drie pagina’s per maand kan ik aan het einde van het jaar netjes evalueren. Zijn er 36 nieuwe pagina’s? Als niet, waarom niet? Wat moet ik doen? Doel aanpassen of iets in mijn manier van werken veranderen?

Bij het formuleren van doelen en werkzaamheden moet je natuurlijk meenemen hoeveel tijd je kunt investeren, de soort business die je hebt, de soort website die je beheert. Zij zijn allemaal van invloed op hoever je kunt of moet gaan.

Houd vast aan doelen die goed werken en blijf de daaruit voortvloeiende werkzaamheden doen. Doelen die niet goed werken moet je afvoeren of aanpassen. Daarna kun je bekijken of je nieuwe doelen kunt toevoegen.

Ik heb in ieder geval mijn evaluatie afgerond en mijn doelen klaar. Ik ga nu snel aan de slag met de werkzaamheden, die ik, zoals boven vermeld, in een ’13 weken plan’ heb opgenomen. Voor mij werkt deze aanpak goed, maar iedereen moet hierbij zijn eigen weg vinden.

Hier kun je reageren »

starter op 2 januari 2012 in Algemeen, Tijdmanagement

Trackback URI | Reacties RSS

Laat een reactie achter

Deze website maakt gebruik van cookies. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten