Mond tot mond reclame

nadenkertjesVandaag wil ik het hebben over seeding. Ik moet eerlijk toegeven, dat ik dit begrip ook pas onlangs ben tegengekomen. Maar het is interessant genoeg om er even bij stil te staan.

Wat is seeding?
Seeding is een online marketingtechniek die thuishoort in de categorie virale marketing. Kun je het nog volgen? Ja, de marketeers onder de lezers zeker wel maar een doorsnee internetondernemer toch waarschijnlijk niet helemaal. Het is in feite niets anders dan het scoren van online pr. Via seeding wordt een boodschap (bij voorbeeld een video, spel, plaatje, ebook of website) op internet verspreid.

Waarom seeding?
Het doel van seeding is om free publicity te verkrijgen in de vorm van redactionele aandacht of mond tot mond reclame binnen de gewenste omgevingen of doelgroepen.

Voorbeelden
Laten we een voorbeeld nemen van een van de grote jongens, dan weet iedereen wat wordt bedoeld. Hotmail is het voorbeeld. Deze gratis emailservice van Microsoft is zo groot geworden door mond tot mond reclame. De achterliggende gedachte was om gratis emailaccounts weg te geven en dat ook in ieder mailbericht te vermelden (om weer nieuwe deelnemers te vinden).
Maar liefst 12 miljoen accounts werden in iets meer dan een jaar weggegeven. Nu nog schrijven dagelijks duizenden mensen bij Hotmail in. Er kwam geen reclame aan te pas !
Een ander voorbeeld is de Acrobat Reader van Adobe om pdf-bestanden te kunnen lezen. Voor iedereen gratis beschikbaar.
Zowel Microsoft als Adobe bereiken daarmee miljoenen mensen die vervolgens met de andere producten (die dan wél geld kosten) worden geconfronteerd.

De kleine ondernemer
Seeding en virale marketing zijn ook interessante vormen voor de kleine ondernemer op internet. Iets weggeven of laten zien (video, spel, plaatje, ebook of website) en zorgen dat het wordt verspreid. De bezoekers die hierop inspringen kunnen de toekomstige klanten van je bedrijf worden. Het zijn heel waardevolle bezoekers want ze hebben immers al interesse getoond in iets (gratis) van je bedrijf. Belangrijk is wel, dat jouw ‘gratis item’ iets met de producten of diensten van je bedrijf te maken heeft. Dan pas kun je die waardevolle bezoeker tot klant maken. Als je iets leuks bedenkt dan gaat de gratis mond tot mond reclame helemaal van alleen.

1 Reactie »

starter op 27 november 2009 in Promotie

1 Reactie op “Mond tot mond reclame”

  1. megasponsor reageerde op 30 nov 2009 om 16:46 #

    Ook dit is seeding:

    Laat Clubs, Fondsen, Stichtingen, Verenigingen, werklozen, gehandicapten maar ook klaplopers met financiële tekorten niet in de kou staan maar verwijs hen naar Gorbu MegaSponsor. http://www.megasponsor.nl/

    Gorbu

    P.S. laat ook de goede doelen niet in de kou staan en verwijs ook hen naar Gorbu MegaSponsor

Trackback URI | Reacties RSS

Laat een reactie achter

Deze website maakt gebruik van cookies. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten