Mijn irritaties bij linkruil

irritatiesVoor mijn internetprojecten ben ik regelmatig bezig met linkbuilding en doe in dat kader ook aan linkruil. Linkruil kan belangrijke en positieve uitwerkingen hebben op de vindbaarheid van mijn projecten. Toch zijn er gaandeweg wat irritaties ontstaan rondom dit onderwerp.

Waar let ik op

Eerder heb ik een artikel gewijd aan ‘links op de website’ en daarin ook aangegeven, dat het belangrijk is om daar aandacht aan te besteden.
Ik mag wel stellen, dat bij mij bijna dagelijks verzoeken binnenkomen om aan linkruil te doen. Ik ga al lang niet meer op alle verzoeken in, omdat ik steeds meer ben gaan letten op een aantal zaken, zoals o.a. of de andere website gerelateerd is aan het onderwerp van mijn project. Ook let ik beter op of de andere website inhoudelijk iets voorstelt en of de pagina met links geen verzameling is van honderden links.

Mijn irritaties

Hoe langer ik aan linkruil doe, hoe meer irritaties er zijn ontstaan.
Irritatie 1:
Ik kom regelmatig websites tegen, die doodleuk om een linkruil vragen terwijl de pagina met links vrijwel onvindbaar is. Als ik al geen link in het menu zie, dan zoek ik in de footer en vind daar ook niks. Uiteindelijk vind ik dan de pagina met links door bijvoorbeeld eerst naar de pagina ‘Contact’ te gaan en daar moet ik vaak ook nog een tweede bril opzetten om een link te vinden naar de gewenste pagina. Het komt zelfs voor, dat een link helemaal onvindbaar is.
Ik doe aan linkruil om er ook meer bezoekers door te krijgen en niet uitsluitend voor mijn pagerank. Ik vind het dus belangrijk, dat de pagina met links vindbaar is en niet ergens verstopt zit. Als iemand bang is, dat hij zijn concurrentie helpt dan kan hij beter geen links ruilen.
Irritatie 2:
Ik irriteer me mateloos aan websites, die er opeens (blijvend) niet meer zijn. Daardoor loopt de link vanaf mijn website dood. Is het een grote moeite om linkruil-partners in te lichten als een website uit de lucht gaat?
In dezelfde categorie vallen de websites, die de pagina met links plotseling weghalen omdat ze menen daarvoor een goede reden te hebben, bijvoorbeeld omdat de inhoud van de website drastisch is veranderd, de website heeft een heel andere invalshoek gekregen. Ook hier word je niet geïnformeerd.
Gelukkig bevestigen uitzonderingen de regel, want heel af en toe neemt iemand wél de moeite om je te informeren.
Irritatie 3:
De laatste irritatie ligt bij grote bedrijven die allerlei seo-bureaus (tot in verre buitenlanden toe) inschakelen om voor hen linkruil-acties af te spreken. Deze bureaus sturen je dan een mail met het verzoek om een link naar de website van dat (grote) bedrijf te plaatsen en dan krijg je een link terug op een of ander, vaak oninteressant, weblog. Niet op de (sterke) website van dat bedrijf, nee dat is onmogelijk.
Bovendien heb ik gemerkt, dat deze bureaus hun huiswerk niet goed doen. Als ze dat wel zouden doen, dan zouden ze mij niet benaderen om een link naar bedrijf X te plaatsen. Ze zouden hebben kunnen zien dat ik al diverse links naar dat bedrijf X op mijn website heb, omdat ik affiliate ben van dat bedrijf X.

Lering

Ik heb wel lering getrokken uit dit soort zaken.
Ik ben kritischer geworden bij het ruilen van links (ik let op gerelateerdheid, inhoud, vindbaarheid linkpagina en aantal links).
Ik controleer regelmatig of de afgesproken links (nog) vindbaar zijn.
Ik gooi heel veel mails van seo-bureaus meteen weg.

2 Reacties »

starter op 20 juni 2011 in Content, Promotie, Weblog, Website

2 Reacties op “Mijn irritaties bij linkruil”

  1. Martin Seij reageerde op 06 mrt 2013 om 09:48 #

    Bedankt voor de tips, ik ga ze zeker toepassen.

  2. Hanny Kiesling reageerde op 13 jun 2013 om 23:33 #

    Ook zijn er van die nare personen die een linkruil aanvragen en dan na een tijdje jouw link verwijderd hebben en zelf nog op bijv. de index van mijn website staan.
    Helaas is het zaak je links steeds te controleren zoals jij schrijft.

Trackback URI | Reacties RSS

Laat een reactie achter

Deze website maakt gebruik van cookies. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten