Marketingplan -2-

planVorige week gaf ik al aan hoe belangrijk een marketingplan is en dat je als eerste stap je doelgroep moet bepalen. Als je dat hebt gedaan is de volgende stap het ontwerpen van een positioneringsstrategie.

Maak je keuze

Bij het ontwerpen van een dergelijke strategie moet je een paar keuzes maken:

    Afzetten tegenover de concurrent

Je moet hierbij denken aan slogans als: ‘Onze fietsen zijn goedkoper dan die van de Fietsgigant’.
Deze strategie is niet voor iedereen weggelegd en ook eigenlijk pas zinvol als je te maken hebt met een product dat een marktpositie heeft. Hierbij moet je zelfs oppassen dat je geen onwaarheden verkondigt.

    Het anders zijn

Hierbij focus je in op voordelen van je product die de ander niet heeft: ‘De enige fietsen met veiligheidspedalen’.

    De degelijkheid

Hierbij speel je in op de consument die waarde hecht aan waardevolle elementen van het product, zoals houdbaarheid, duurzaamheid, service, grondstoffen en meer van dat soort zaken. Vaak worden hierbij andere bronnen (beroemde personen, organisaties, onderzoeken) aangehaald als bewijs voor bepaalde beweringen.

Welke keuze

Misschien weet je al in welk veld jij je product wilt positioneren of je weet het nu na het lezen van deze drie opties. Het kan ook zijn dat je het helemaal nog niet weet. Vergeet niet, het hoeft niet precies één van deze drie opties te zijn, het kan ook iets er tussenin zijn, het kan zelfs een mengvorm zijn. Je moet echter wel kiezen zodat je voor jezelf (en voor je marketingplan) een richting hebt. Vervolgkeuzes kun je pas maken als je weet welke kant je op wilt, welke strategie je kiest.

En nu?

Als je eenmaal een keuze hebt gemaakt moet je deze communiceren met iedereen die je bij jouw product betrekt. Allereerst moet je jezelf steeds voorhouden dat dit de enige en de ware strategie is voor jouw product. Vervolgens verwoord je deze strategie ook als je zaken rond marketing uitbesteed en niet zelf doet. Deze strategie moet ook merkbaar zijn op de website van je bedrijf. Ten slotte: schrijf je uiteindelijke keuze op een groot vel papier en hang dit zichtbaar in de buurt van je werkplek !

Hier kun je reageren »

starter op 7 april 2010 in Promotie, Starter

Trackback URI | Reacties RSS

Laat een reactie achter

Deze website maakt gebruik van cookies. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten