Marketingplan -1-

planMisschien is het aan de tijd om een marketingplan te maken voor de business waarin je opereert. Ik kwam in ieder geval tot die conclusie en heb een begin gemaakt. Ik zal in een aantal artikelen mijn aanpak uit de doeken doen. Misschien kun je je voordeel ermee doen.

Doelgroep

Ik ben begonnen met het bepalen van mijn doelgroep voor het actuele project (nieuw project in de startblokken) waarmee ik bezig ben. Verschillende groepen in de markt hebben ook verschillende behoeften en wensen. Van belang zijn ook leeftijd, afzetgebied en wat allemaal nog meespeelt in het segment waarin je opereert (dat is anders als je muziek-cd’s verkoopt dan wanneer je open haarden aan de man of vrouw wilt brengen). Ga je voor de brede massa of wil je binnen bepaalde kringen je afzet vinden? Breng dit allemaal in verbinding met jouw product of dienst en maak dan keuzes. Die keuzes zijn belangrijk omdat je daaruit kunt afleiden hoe je teksten voor de website moet formuleren, hoe je teksten moet maken voor advertenties, persberichten, flyers enz. enz.

Samenbrengen

Maar hoe je een en ander ook doet, het is heel belangrijk dat je mensen met een gelijksoortige behoefte aan het product samenbrengt zodat hun behoefte vervolgens wordt bevredigd. Als je jouw markt opdeelt in meerdere kleine segmenten (en je daarvan bewust bent) levert dat een voordeel op. Op die manier kun je de behoeften van ieder segment beter in beeld brengen en je slaagt er dan ook beter in die behoeften te bevredigen. Zelfs nu kan het zijn dat je besluit niet alle gedefinieerde segmenten te gaan bedienen. Je kunt je beter op één of twee segmenten richten. Al je inspanningen richten op alle segmenten of zelfs op iedereen is niet te doen en te algemeen. De échte doelgroep voelt zich dan niet aangesproken.

Meerdere plannen

Als je de segmenten in kaart hebt gebracht zoals hierboven beschreven moet je voor ieder segment, dat je wilt bedienen, een marketingplan ontwikkelen. De segmenten zijn verschillend en daarvoor zijn verschillende plannen noodzakelijk.
-Wordt vervolgd-

3 Reacties »

starter op 29 maart 2010 in Persoonlijk, Promotie, Starter

3 Reacties op “Marketingplan -1-”

  1. Stefan de Koning reageerde op 29 mrt 2010 om 21:09 #

    Ik vind een marketingplan schrijven erg zinvol.

    Op http://www.intemarketing.nl staan ook goede tips voor het schrijven van een marketingplan.

    marketingplan

    Groet,
    Stefan

  2. megasponsor reageerde op 31 mrt 2010 om 12:31 #

    Ik heb nog 2 marketing plannen resp. 1 van de kvk en een fictief plan. Deze kun je gratis aanvragen via infogorbu@gmail.com

    Gorbu MegaSponsor
    CEO Gerrit Regtop

  3. Marketingplan -2- | Zelfstandig op internet reageerde op 12 sep 2010 om 18:33 #

    […] week gaf ik al aan hoe belangrijk een marketingplan is en dat je als eerste stap je doelgroep moet bepalen. Als je dat hebt gedaan is de volgende stap […]

Trackback URI | Reacties RSS

Laat een reactie achter

Deze website maakt gebruik van cookies. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten