Is linkbuilding nog nodig?

linksDe wereld van de webmasters en eigenaren van internetsites, staat al geruime tijd op z’n kop. De ene na de andere update uit de Google dierentuin vliegt om onze oren, en steeds meer sites raken geïnfecteerd door de Panda en Penguin updates.
Alle lessen die we vroeger leerden, voornamelijk over linkbuilding, kunnen
overboord gegooid worden. Dit artikel, van de hand van Wilhelmus Hengtmengel, probeert antwoord te geven op de vraag of linkbuilding nog wel nodig is.

Er is namelijk nog maar 1 ding belangrijk, als je wilt scoren in de grote zoekmachines als Google.

Doe precies wat Google wil
Dat wil zeggen, doe alles volgens de regels, en vooral, ga niet spammen met
linkbuilding.

Wat niet meer wenselijk is
Wil je hoog scoren in Google, en dat is echt niet moeilijk, moet je vooral
niet:
1. Overmatig links ruilen. Dat wil eigenlijk zeggen, maximaal 20. Bovendien
moet je tegenwoordig erg voorzichtig zijn met links die geplaatst worden op
linkpagina’s en partnerpagina’s. Ook hier eigenlijk niet meer dan 20, en
alleen dan als er minder dan 100 links op een dergelijke pagina staan.
2. Links plaatsen op sites, waarvan het thema niet verwant is met het thema
van je eigen site (een link op een pagina over mobiele telefoons, is echt
schadelijk voor een site met recepten).
3. Zogenoemde Blogcomments.
4. Links plaatsen in artikels op artikelsites. Ook hier weer, het thema van
een artikelsite is vaak anders dan het thema van je eigen site, en dit soort
links zijn schadelijk. Wel kan een artikel op een aanverwante site goed
zijn, mits je de anchortekst goed plaatst.
5. Links van sites met pagerank 0 of No Pagerank. Daarbij is de startpagina
van de betreffende site van doorslaggevend belang. Heeft deze startpagina
een PR 0 of No Pagerank, dan heeft jouw link daar niets te zoeken.
6. Overgeoptimaliseerde anchorteksten. De Anchortekst is de titel van de
link. We zijn vanuit het verleden gewend om deze linktekst aan te passen aan
het zoekwoord waarop we willen scoren. Veelal zijn deze anchorteksten dus
aan onze eigen wensen aangepast (zie voor juiste toepassing verderop in dit
artikel).

Als je de bovenstaand methode van linkbuilding nog toepast, dat is het
slechts de vraag, wanneer je getroffen wordt door een Penguin update, of van
Google een handmatige penalty krijgt.

Geen linkbuilding meer?

Nee, dat is ook weer niet helemaal waar.
Linkbuilding kan nog steeds belangrijk zijn, maar slechts als je dit goed
aanpakt.

Zoek 20 sites, die op jouw site lijken, en waarvan de pagerank hoog is,
Pr 3 en hoger, we hebben immers niets meer aan links van sites met een lage
pagerank.
Schrijf deze twintig sites aan of ze niet een link willen plaatsen, en blijf
dit net zo lang vragen tot de link geplaatst wordt, of totdat je een
berichtje terug krijg of je a.u.b wilt ophouden met vragen naar een link.
Als je deze twintig sites hebt afgewikkeld, zoek twintig nieuwe. En echt,
deze methode werkt, en het grote voordeel is, dat je uitsluitend goede links
naar je website krijgt!

Juiste anchors
De juiste anchorteksten vinden is eigenlijk ook helemaal niet moeilijk.
Er is een simpele methode voor, waarbij links die geplaatst worden door
andere webmasters, zonder dat je daar zelf invloed op hebt uitgeoefend, van
doorslaggevend belang zijn voor Google.
Google zegt heel simpel, zorg voor goede content, en de links komen vanzelf.
En dat klopt. Hoe beter de informatie op je site, hoe vaker een andere
webmaster uit zichzelf een link zal plaatsen. Daarbij is belangrijk hoe
andere webmasters een link naar je site plaatsen.
We noemen dit kortweg branding. Een andere webmaster plaatst namelijk
doorgaans op de volgende manieren een link (en we nemen als voorbeeld de
site waar dit artikel staat):

Zelfstandig op Internet
Zelfstandig-op-internet
zelfstandig-op-internet.nl
www.zelfstandig-op-internet.nl

Soms kan een link geplaatst worden met anchor “klik hier” of iets
dergelijks.
Nogmaals, Google gaat er vanuit, dat het overgrote deel van de links wordt
geplaatst door andere webmasters, dus niet door jezelf, en dat er volgens
het bovenstaande gelinkt wordt.
Daarom is de simpele rekenmethode. 60% tot 70% links met branding anchors,
20% met anchors als “klik hier”, en slechts 10% tot 20% van de anchors
aangepast aan je eigen wensen.

Nog 1 tip
Koop, en verkoop, geen links. Dit zijn onnatuurlijke links, en hier heeft
Google echt een hekel aan. Komen ze dit soort links tegen, krijg je zonder
twijfel een penalty, en zakt je site in de rankings.

Maar, er is nog meer…

Goede content is het halve werk
We spraken zonet al over Penguin en Panda. Heel simplistisch, Penguin gaat
over de kwaliteit van de links naar je site, Panda gaat over de kwaliteit
van je site.
Heb je op je site een goede content, en denk er aan, dit betreft niet alleen
maar tekst, maar ook foto’s, videos, een goed design, bezoekers kunnen
makkelijk navigeren op je site, en dergelijke, dan heb je van Panda niets te
vrezen.
Maar heb je weinig tot geen goede content, dan komt de Pandabeer zeker weten
een keertje langs, en van de goede ranking blijft niets meer over.
Goede content heeft nog een voordeel, zoals we zonet al beschreven. Andere
webmasters linken uit zichzelf naar je website.
Met goede content tackle je dus dus zowel de Panda update als de Penguin
update.

Wat content betreft nog wel twee tips.
1. Maak je website voor je bezoekers, niet voor Google. Kijk dus goed wat je
bezoekers van je website verwachten, en wat ze zoeken. Weet je dit niet,
vraag er dan naar. Dat kan door een simpele enquete op je site, maar je kan
ook vrienden en kennissen naar je site laten kijken.
2. Schrijf je content zelf, en laat dit niet door zogenoemde experts doen.
Enerzijds zijn deze experts duur, anderzijds is jouw website jouw passie,
en je weet zelf veel beter waar het over gaat.

Social Media
En het allerbelangrijkste zijn de social media.
Zorg dat je aanwezig bent op Youtube, Facebook, Twitter, Pinterest, en
vooral Google+.
Plaats je producten, vertel over jezelf en over je bedrijf, communiceer met
potentiële klanten, laat ze vragen stellen, en na verloop van tijd zal je
zien dat het aantal likes en vrienden toeneemt.
En dat, is een teken voor Google. Hoe meer populair jouw social media zijn,
hoe hoger jouw site staat in de zoekmachines.

Productpagina’s
Overigens is het op de meeste social media, zoals bijvoorbeeld Facebook en
Google+, mogelijk om een bedrijfspagina of productpagina te maken.
Daarmee stel je als het ware jouw bedrijf voor aan potentiële klanten.
Ook dit is weer van groot belang voor de positie van jouw site in de
zoekmachines.

Auteurschap en autoriteit
En de social media hebben nog een enorm voordeel, en dat is autoriteit en
auteurschap. Hoe hoger jouw persoonlijke autoriteit is op het internet, hoe
hoger jouw artikels en websites komen in de zoekmachines.
Simpel omdat jij als autoriteit wordt gezien op jouw vakgebied. Hetgeen
natuurlijk eigenlijk heel logisch is.
Daarbij is vooral google+ erg belangrijk. Je kan daarbij je website
verbinden met je persoonlijke pagina en je product- of bedrijfspagina op
google+. Daarmee geef je aan Google aan, dat jij de auteur bent.

Daarbij kunnen we stellen, dat auteurschap en autoriteit deze zomer nog, in
een nieuwe update door Google zal worden meegenomen.
Helemaal precies weten we het niet, omdat Google hier verder geen
mededelingen over doet, maar we gaan ervan uit, dat auteurschap en
autoriteit, en dus ook de kwaliteit van de content, 50% uit gaat maken van
de plaats die jouw website heeft in Google.
Daarbij worden links waarschijnlijk voor 30% meegeteld, en 20% andere
factoren, zoals leesbaarheid, design, en dergelijke.

Meer updates deze zomer

We verwachten zelf nog een kleine Penguin update, die wat foutjes moet gaan
rechtzetten uit de Penguin update van 23 mei 2013.
Verder kun je deze zomer nog updates verwachten over
1. Auteurschap en autoriteit.
2. Slechts 1 resultaat per website op de eerste pagina(‘s). Je ziet het
helaas vaak, dat een bepaalde website met meerdere pagina’s op de eerste
pagina’s bij Google staat.
3. Gekochte en verkochte links (en daar zullen de rankings op sommige
zoekwoorden drastisch door veranderen).
4. Een update waardoor advertorials (eigenlijk gekochte links) worden
gedevalueerd.
5. Een update waarmee Google nog beter de kwaliteit van links kan bepalen,
en waarmee slechte links nog verder worden gedevalueerd.
6. Een update waarmee de gevolgen van de Panda updates wat minder zwaar
worden voor sommige sites, die eigenlijk net buiten de kwaliteitsnormen
vielen.

Google is niet eng

Wil je echt scoren in Google, maar tegenwoordig ook in bijvoorbeeld Bing,
dan moet je de regels van Google hanteren. Dus het bovenstaande nauwlettend
uitvoeren.
Heb je in het verleden zelf links geplaatst, geruild, of laten plaatsen, die
niet goed zijn, laat deze verwijderen, en gebruik ook de Disavowtool van
Google om dit soort links niet langer mee te laten tellen.

Het spreekwoord “Eerlijk duurt het langst” is hier echt van toepassing.

Heb je overigens vragen of opmerkingen, dan kan je hiervoor altijd bij mij
terecht, bijvoorbeeld via Google+!

Over de auteur

Wilhelmus Hengstmengel is eigenaar van de in Tirol gevestigde Werbeagentur
Hengstmengel, een op het toerisme gespecialiseerd reclamebureau dat zich
voornamelijk bezighoudt met internetmarketing, en haar eigen sites heeft op
het gebied van toerisme in de Alpen.

Google+: Wilhelmus Hengstmengel

Trackback URI | Reacties RSS

Laat een reactie achter

Deze website maakt gebruik van cookies. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten