Is de target=”_blank” out?

Als je wilt dat een link in een nieuw venster opent dan gebruik je target=”_blank” (of bij nieuwere doctypes een iets ander attribuut). Maar is dat nog wel van deze tijd? Ik lees steeds vaker, met name bij o.a. de zogenaamde seo-experts, dat je de target=”_blank” niet meer moet gebruiken. Je moet de bezoeker niet opzadelen met het openen van nieuwe vensters, zo klinkt het.

Nu is de vraag waar die wetenschap vandaan komt.
Je wilt vermijden dat bezoekers jouw website verlaten als ze op een link klikken en deze in hetzelfde venster opent. Het is nog maar de vraag of die bezoeker jouw website terugvindt. Daarom gebruik je het attribuut target=”_blank”.
En waar is aangetoond, dat de bezoeker het vervelend vindt als een nieuw venster opent?
Ik zelf vind het bij mijn surfen juist prettig als een gewenste website in een nieuw venster opent en ik de website waarop ik me bevind niet verdwijnt.
Als me de geopende website niet aanstaat klik ik hem gewoon weg en kan ik verder met de website waarmee ik bezig was.

Eigenlijk zie ik alleen maar voordelen voor zowel de surfer als voor de eigenaar van de website. En toch zijn er die geluiden om de target=”_blank” niet meer te gebruiken.
Waar komt dat vandaan?
Ik denk, dat het antwoord gemakkelijk te geven is. De grootste zoekmachine (de naam weet iedereen) promoot dit standpunt heel sterk en wat gebeurt er dan?
Omdat in het internetwereldje voor bijna iedereen de wil van dat grote bedrijf wet is wordt dit standpunt heel snel als de enige waarheid verkondigd.

Waarom wil die zoekmachine dat we allemaal de target=”_blank” weghalen en ook niet meer gebruiken?
Het enige antwoord is: eigenbelang.
Die zoekmachine produceert zoekresultaten op haar website (zonder target=”_blank”). Als je op een resultaat klikt dan ga je naar die website en als deze niet meteen aanspreekt dan gebruik je de terug-knop en je komt weer bij de resultaten van de zoekopdracht. Nu weet de zoekmachine hoelang jouw verblijf was op de bezochte website. En dat wil de zoekmachine heel graag weten want websites die niet lang worden bezocht kunnen immers niet goed zijn. Door deze informatie van veel bezoekers nauwgezet te registreren en te bundelen kan de zoekmachine bepaalde websites laten zakken in de zoekresultaten (of laten stijgen als veel mensen ze lang bezoeken). Zou de zoekmachine wel target=”_blank” gebruiken, dan kan hij dit soort informatie niet achterhalen.

Als jij op jouw website gebruik maakt van het statistiek-programma van die grote zoekmachine dan is er nog iets waarmee je rekening moet houden. Dat programma houdt de bouncing bij, namelijk hoe snel bezoekers jouw website weer verlaten. Hoe langer ze blijven hoe beter en dat werkt door in jouw plaats in de zoekresultaten. Gebruik je bij de externe links een target=”_blank” dan openen deze links in een nieuw venster en verlaat de bezoeker jouw website dus nog niet. Dat doet hij pas als hij in hetzelfde venster een andere website opent of als hij het venster in het geheel wegklikt.
Ik zie dus niet waarom ik de target=”_blank” zou afschaffen.

Hier kun je reageren »

starter op 28 januari 2013 in Algemeen, Weblog, Website

Trackback URI | Reacties RSS

Laat een reactie achter

Deze website maakt gebruik van cookies. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten