Irritaties op een website

irritatie websiteTwee dagen geleden had ik het hier over ’11 irritaties op een website’ en ik wil er vandaag nog eentje aan toevoegen. Deze kwam bij mij op toen ik boodschappen deed in mijn vertrouwde supermarkt. Juist de vertrouwdheid met mijn supermarkt heeft met deze irritatie te maken.

Boodschappen doen

Je bezoekt een winkel of supermarkt om boodschappen te doen en als dat steeds dezelfde winkel is dan raak je vertrouwd met het aanbod, met de medewerkers en met de hele uitstraling van de winkel. Misschien ga je er naar toe omdat je het een gezellige winkel vindt. Het kan ook zijn dat je het aanbod prima vindt. De reden kan ook zijn dat je de medewerkers klantvriendelijk vindt en dat juist dit voor jou belangrijk is.
Toen ik enkele dagen geleden in ‘mijn’ winkel kwam wist ik niet wat me overkwam. Ik kon mijn rol beschuit niet meer vinden op de bekende plek. De fruithoek was plotseling op een heel andere plaats in de winkel. En dan dat pak pasta……niet te vinden. Ik werd er horendol van en wat een ergernissen. Om me heen hoorde ik veel gemopper van andere klanten. Waarom had men de boel omgebouwd? Ik kende mijn gangetje door de winkel precies en wist waar ik alles kon vinden en nu niet meer. OK, er werd wel eens een rek verplaatst…………….maar nu, nu hadden ze echt alles verplaatst. Ik doe mijn wekelijkse boodschappen in 20 minuten en deze keer stond ik pas na 40 minuten buiten. Al het heen en weer geloop om mijn dingen te vinden had me 20 minuten extra gekost. Nee voor mij hadden ze alles kunnen laten zoals het was. Ik moet er aan wennen. Of ben ik zo boos dat ik de volgende week naar een andere winkel ga? Een beetje wraak nemen op de eigenaar van die winkel? Ik moet er nog even over nadenken.

Website bezoeken

Toen ik in mijn auto zat realiseerde ik me plotseling dat dergelijke ergernissen ook bij bezoekers van een website kunnen ontstaan als het vaste bezoekers van die website zijn. Deze bezoekers zijn, net als ik in die winkel, vertrouwd met de uitstraling van de website, ze zijn vertrouwd met de navigatie, de opbouw van de website. Ze vinden er hun weg en als ze er vaker komen dan vinden ze heel snel hun weg. En dat is wat de bezoeker wil, net als de klant in de winkel. De ergernis kan zo ernstig zijn dat de bezoeker besluit om op zoek te gaan naar een andere website met een gelijk aanbod.

De irritatie

Wat was nu precies mijn irritatie of ergernis in de winkel? Ik stoorde me aan die enorme mega-achtige verandering in de opstelling in de winkel. Ik kon mijn weg niet meer vinden. Ik zou me minder gestoord hebben aan veranderingen in kleinere stapjes. Zo had ik er aan kunnen wennen zonder dat meteen álles anders was.
Ik trek die conclusie door naar jouw website. Als je van plan bent om de website te veranderen dan moet je dat doen. Ik doe dat ook met mijn projecten. Maar wees voorzichtig als je waarde hecht aan de vaste bezoeker. Breng de veranderingen stapsgewijs aan en verander niet alles van de een op de andere dag. Het is trouwens ook zo, dat bij enorme veranderingen jouw website slechter kan gaan scoren in zoekmachines. Dus een extra reden om veranderingen stap voor stap met tussenpozen te doen.

1 Reactie »

starter op 29 september 2010 in Content, Persoonlijk, Weblog, Website

1 Reactie op “Irritaties op een website”

  1. Kris | Bijverdienen reageerde op 29 sep 2010 om 21:31 #

    Goed artikel en helemaal waar. Bij onze supermarkt was het ook zover een tijd geleden, maar dat had te maken maken met de nieuwe eigenaar.

    Op het gebied van websites ben ik wel van het principe: als het voor je gehele structuur een grote verbetering betekend: doe het dan in 1x.
    Websites met een degelijke navigatiestructuur kunnen misschien wel het best beetje voor beetje aangepakt worden.

Trackback URI | Reacties RSS

Laat een reactie achter

Deze website maakt gebruik van cookies. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten