Hoe verkoop je jouw product?

Hoe verkoop jij je product of dienst op de website? Heb je daarover al eens nagedacht? Geef je droge informatie omdat deze het beste past bij jouw product of probeer je een emotie van de klant aan te spreken?

Reclame

Zonder reclame te maken voor je product of dienst gaat het niet. Je kunt daadwerkelijk adverteren in printmedia, via Adwords of via andere websites. Je kunt gebruik maken van social networks, van vrienden en kennissen en nog veel meer mogelijkheden. En dan? Dan komen bezoekers op je website en worden met jouw product of dienst geconfronteerd.

Hoe verkoop je jouw product?

Ga eens na hoe jij je product of dienst in de etalage zet. Die etalage is je website. Hoe presenteer je dat product of die dienst? Hoe probeer je jouw business aan de man of aan de vrouw te brengen?
Doe je dat als in een TV-spot van een automerk door een beroep te doen op goodfeeling? In de spot zie je de auto rijden in een prachtig landschap en alles is gericht op emotie. Een andere spot, deze keer van een keukenfabrikant laat een keuken zien en somt vervolgens alle snufjes op en heeft het over betalingsregelingen e.d.
De ene spot doet een beroep op de emotie en de andere op de logica, de ratio.

Maak een keuze

Denk na over jouw product of dienst. Wat past het best: de emotie of de ratio. Hoe spreek jij je bezoekers het liefst aan? Hoe denk je van bezoekers klanten te kunnen maken?
Natuurlijk is het zo, dat iemand die schroeven verkoopt sneller de keuze voor de ratio maakt want schroeven en emotie dat lukt niet zo. Iemand die tuinmeubelen verkoopt schakelt eerder de emotie in om klanten te vinden. Daar zijn mooie plaatjes en foto’s met tuinmeubelen in een mooie setting een goede keuze.
Iemand die websites bouwen als dienst aanbiedt zal eerder de ratio-aanpak kiezen omdat potentiƫle klanten juist informatie willen over wat ze mogen verwachten. Toch kan ook hier de emotie worden aangesproken door het tonen van geslaagde eindproducten.
De meeste producten en diensten zijn geschikt voor zowel de emotie-aanpak als de ratio-aanpak. Daarom is de keuze aan jou.

Juiste informatie

Mocht je kiezen voor de emotie-aanpak dan betekent dat niet, dat je de harde informatie over het product of de dienst niet moet geven. Bij de emotie-aanpak verstrek je ook deze informatie, hij komt echter op de tweede plaats. De nadruk ligt op de emotionele waarneming van de bezoeker.

Welke keuze?

Wat is nu beter: je richten op de emotionele koper of je richten op de rationele koper?
Dat is niet te zeggen, het hangt af van je product of dienst en niet in de laatste plaats van je eigen creativiteit. Het is trouwens alleen al belangrijk, dat je er eens over nadenkt als je dit soort keuzes nog niet eerder hebt gemaakt.

2 Reacties »

starter op 3 augustus 2010 in Content, Promotie, Website

2 Reacties op “Hoe verkoop je jouw product?”

  1. steigerhout reageerde op 15 apr 2013 om 15:47 #

    Ik kwam via Google op je web site en ik vindt je tekst erg
    interessant. Erg goede blog structuur! Hoe vaak post je per maand?

  2. admin reageerde op 15 apr 2013 om 18:38 #

    @steigerhout: ik probeer om 1 x per week te posten. Dat lukt niet altijd. Er moet ook iets te melden zijn…

Trackback URI | Reacties RSS

Laat een reactie achter

Deze website maakt gebruik van cookies. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten