Help een klant !

help een klantAls er belangstelling bestaat voor jouw product of voor jouw dienst dan kan het zijn dat je erin slaagt om klanten te werven. Dat is, zo neem ik aan, ook de bedoeling. De titel van dit artikel betekent dan ook niet dat je schrik hebt voor een nieuwe klant maar dat je alles uit de kast haalt om de klant binnen te halen.

Help een klant !

Het helpen van de klant moet je zien als een vorm van het over de streep trekken van de nieuwe klant zodat hij jouw product of dienst gaat afnemen. Hierbij kan je strak vasthouden aan de voorwaarden e.d. die je standaard hanteert maar je kunt je misschien ook een beetje flexibeler opstellen om de klant te winnen. Je kunt de klant helpen om jouw klant te worden.

De klant binnenhalen

Er zijn de nodige concurrenten die eenzelfde product of dienst aanbieden. Je vindt dat je jouw product al concurrerend aanbiedt maar toch zijn er nog wat kleine dingen die je in het contact met de mogelijk nieuwe klant kunt doen om de klant binnen te halen. Ik zal een voorbeeld geven van wat ik bedoel.

De klant helpen

Vorige week neemt iemand telefonisch contact met me op omdat hij geïnteresseerd is in een van mijn diensten. Hij wil er met mij over praten en vraagt of ik bij hem kan langskomen. Ik handel in principe al dat soort zaken via mail of telefoon af maar omdat deze persoon slechts op een half uur rijden van me af woont besluit ik er een ochtend voor uit te trekken. Hier help ik de klant de eerste keer. Ik kom naar hem toe omdat hij dat om de een of andere reden prettiger vindt.
Tijdens het gesprek op locatie waarbij we elkaar bij een kopje koffie ook persoonlijk leren kennen
laat de potentiële klant mij ook even zijn bedrijf zien zodat ik mijn dienst nog beter kan afstemmen op zijn behoefte. Eigenlijk help ik mezelf hier onverwacht ook een beetje. Het bedrijf ziet er goed uit en ik maak een compliment. Nu help ik de klant al richting drempel.
Hierna leg ik mijn dienst uit en laat ook wat dingen op papier zien. De deal is gemaakt, de klant is gewonnen.
Als ik hierna bereid ben om de betalingstermijn iets te verruimen besluit hij zelfs om een groter pakket te gaan afnemen dan in eerste instantie de bedoeling was. Eenmaal thuis gekomen heb ik de afspraken via een mail bevestigd en de nieuwe klant gevraagd om dat ook te doen.

Eye opener

Deze ervaring, die ik niet uit mijn duim zuig, was voor mij een eye-opener. Ik realiseerde me op de terugweg plotseling dat deze tijdsinvestering lonend was geweest en dat ik een nieuwe klant had binnengehaald met een beetje toegeeflijkheid. Ik heb de klant geholpen om uiteindelijk voor mijn dienst te kiezen. Er komt nog iets bij. Doordat ik deze klant nu persoonlijk ken zal het contact in de toekomst (ook als het om verlenging van het afnemen van mijn dienst gaat) veel gemakkelijker verlopen.

Hoever gaat het helpen?

Die vraag kun je je natuurlijk stellen na het bovenstaande. Ik zal zeker niet iedere mogelijke klant persoonlijk gaan opzoeken. Dat doe ik alleen als de reisafstand redelijk is. Die moet ik een beetje afzetten tegen de mogelijke inkomsten die ik door het binnenhalen van de klant kan realiseren. Maar het voorbeeld toont ook aan, dat ik een nieuwe klant met andere dingen tegemoet kan komen, hem of haar dus kan helpen om voor mij te kiezen. Ik kan een aparte betalingstermijn afspreken, ik kan iets gratis weggeven, ik kan iets doen aan de opzegtermijn, ik kan iets met aparte wensen doen, enz. enz.
Van belang is wel nog, dat ik deze zaken goed voor mezelf noteer zodat ik straks door de bomen het bos nog kan zien.

Trackback URI | Reacties RSS

Laat een reactie achter

Deze website maakt gebruik van cookies. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten