Een rode kaart van Google

rode kaart van googleJe hebt er over gehoord, je hebt er over gelezen en je doet alles om te voorkomen dat je hem krijgt: de rode kaart van Google. En plotseling, als een dief in de nacht, heb je hem tóch, die rode kaart. Jouw project (website, webwinkel of weblog) heeft een penalty van Google gekregen.

Penalty

Die ‘rode kaart’ van Google wordt meestal ‘penalty’ genoemd en het betekent, dat jouw project niet meer voorkomt in de zoekresultaten van Google. Google heeft reden gezien om jouw project te blokkeren. Heerlijk gevoel als je voor je bezoekers voor een groot deel afhankelijk bent
van die zoekmachine. Ook leuk, dat je geen bericht ontvangt en er zelf achter moet komen. Meestal lukt dat laatste wel als je merkt, dat het aantal bezoekers enorm inzakt.

Voorgeschiedenis

Je hebt aan je project gewerkt met de beste bedoelingen, je zorgde ervoor (en je doet dat nog steeds), dat je de richtlijnen van meneer G. netjes opvolgde. Je dacht aan de goede kant van de lijn bezig te zijn. Geen rare dingen dus. Netjes, eerlijk, steeds meer content, goede links, goed product of dienst en ga zo maar door. Af en toe had/heb je het idee nog roomser dan de paus te zijn.

Tegen beter weten in

Ergens merk je al, dat er iets mis is. Het aantal bezoekers neemt af. In eerste instantie helpen ‘smoesjes’ zoals ‘warm weer vandaag, mensen zitten niet op internet’ of ‘het is vrijdag, dan begint het weekend’. Dan ga je merken, dat het meer structureel is want ook bij regen en sneeuw heb je minder bezoekers. Jouw statistieken tonen zelfs, dat ze niet meer (of bijna niet meer) van Google komen. Het spook van de penalty begint in je gedachten op te komen. Maar hoe kom je daar achter? Professioneel bureau inschakelen? Goede kennissen met verstand van dit soort zaken raadplegen? Je wilt niet, dat een dergelijke zaak meteen aan de grote klok wordt gehangen. Men zou kunnen denken, dat je niet eerlijk bezig bent met het project, dat je dus wél rare dingen doet. En bovendien…heb je nog steeds de stille hoop, dat er niets aan de hand is en dat de bezoekersaantallen weer zullen stijgen. Je hoopt nog steeds dat het een dipje is.

Realiteit

Maar hoe hard je ook doorwerkt aan je project en steeds meer ‘goede dingen’ doet, het aantal bezoekers neemt niet toe. Sterker nog, het neemt nog verder af. En dan loop je tegen de Google Penalty Checker aan. Je checkt en je bange vermoeden wordt bewaarheid. Je hebt een penalty!
In één keer is het duidelijk. Al je vragen zijn beantwoord. Tenminste de vragen over het geringe aantal bezoekers.

Wat nu?

Nou, die vraag heb ik me ook gesteld toen ik erachter kwam, dat een project van mij een penalty had gekregen.
Allereerst heb ik me gerealiseerd, dat ik het proces zoals hierboven omschreven had doorlopen. Maar wat moest ik nu doen?
Nadat ik enigszins bekomen was heb ik gezocht naar de mogelijke oorzaken. Daartoe heb ik de richtlijnen voor websites van Google punt voor punt bestudeerd. Ik heb toen de volgende zaken
gedaan:
-alle links ‘bad neighbourhood’ zonder pardon verwijderd, nadat ik ze vond via
Bad Neighbourhood;
-cloaking bij alle affiliate-programma-links verwijderd;
-alle pagina’s gecontroleerd op onzichtbare inhoud (die er via hackers kan zijn geplaatst);
-nog meer inhoudelijk kwalitatieve pagina’s toegevoegd en de afspraak met mezelf om wekelijks nieuwe content toe te voegen;
-de teksten op de beginpagina meer afgestemd op de bezoeker;
-en tenslotte heb ik de interne linking weggehaald onder de teksten op de beginpagina.
Vervolgens heb ik via het ‘Google-centrum voor webmasters’ een heroverwegingsverzoek ingediend.

Resultaat

Op internet had ik gelezen, dat je er meestal niets van verneemt en dat het tussen de 6 en 12 maanden kan duren tot de website weer in de zoekresultaten verschijnt (of helemaal niet bij het voortduren van de penalty).
Tot mijn grote verrassing kreeg ik na 6 dagen een antwoord. Men liet mij weten, dat er geen redenen (meer) zijn voor een penalty. Dat was een enorme opluchting. Mijn acties, zoals hierboven beschreven, hebben dus goed gewerkt. Ik kan uit het antwoord helaas niet opmaken wat er uiteindelijk aan de hand was. En nu maar hopen, dat ik geen jaar moet wachten tot mijn project weer zichtbaar wordt in de zoekresultaten.

Trackback URI | Reacties RSS

Laat een reactie achter

Deze website maakt gebruik van cookies. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten