Een nieuwe website en dan ?

Je hebt een nieuwe website of een nieuw weblog of een nieuwe webwinkel en nu wacht de zware taak je business bekend te maken. Je moet promotie gaan plegen! Trouwens dat geldt ook voor een webproject dat al langer bestaat maar nog steeds weinig toeloop van bezoekers kent. Je denkt al aan een marketingplan. Heel goed……maar het kost wel even tijd en voordat je daar alles op een rijtje hebt. Toch kun je al iets doen met effect op redelijk korte termijn.

Korte termijn -1-

Kruip achter de computer (dat ben je toch al redelijk gewend) en maak eens een lekker mailtje voor je familie, voor je vrienden en voor je kennissen. Belangrijk is hier wel, dat je die mensen kent en spreek ze een beetje persoonlijk aan. Laat hen weten, dat je (nieuwe) project online is en dat je hen uitnodigt een kijkje te nemen. Meer niet. Praat niet over de producten of diensten die je verkoopt, het moet geen verkooppraatje worden. Het moet eerder een mail zijn waarin je om feedback over de inhoud, de opmaak en de uitstraling vraagt. Je krijgt gegarandeerd reacties en misschien kun je er ook nog wat mee. Dat is dan mooi meegenomen. Belangrijker is misschien nog wel, dat men jouw business ziet. Op een gegeven moment is deze actie niet voor niks geweest. Men komt terug, men beveelt je elders aan.

Korte termijn -2-

Een vierde groep die je zou kunnen aanschrijven (misschien ietsje zakelijker) is de groep mensen die je kent van internet. Misschien heb je al zaken met anderen gedaan. Laat ook hen weten dat je met iets nieuws bezig bent en vraag ook hen om commentaar.

Korte termijn -3-

Ben je naast je ‘ondernemen op internet’ ook nog in loondienst? Informeer collega’s. Werk je helemaal als zelfstandige dan denk ook eens aan oud-collega’s.

Korte termijn -4-

Ben je lid van Hyves, LinkedIn, Facebook, Hallo of andere netwerken? Plaats je nieuwe website ook daar. Het effect duurt iets langer maar ook daar kunnen dingen uit voortkomen en dat is zeker het geval als je ook belangstelling toont voor de activiteiten die anderen daar ontplooien.

Wat nog?

Ga eens rustig zitten (aan je bureau) en maak een aanvang met een marketingplan. Daarover heb ik al wat geschreven in dit weblog. Natuurlijk spelen ook andere dingen een rol, zoals zoekmachine-optimalisatie maar niet alles kan tegelijk. Daarover een andere keer.

Trackback URI | Reacties RSS

Laat een reactie achter

Deze website maakt gebruik van cookies. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten