Droomt de klant van je?

OOZeker niet, en hij zal dat ook nooit doen, tenzij je met een door jou verkocht product bij hem een nachtmerrie veroorzaakt. Laten we daar even niet van uitgaan. Iedere serieuze ondernemer op internet wil goede producten of diensten leveren.

Klantentrouw
Misschien wil je wel wat anders bij je klanten bereiken. Misschien wil je dat ze jouw website onthouden omdat ze er een goed product hebben gekocht of dat ze er met tevredenheid gebruik hebben gemaakt van een dienst die jij aanbiedt. Misschien wil je dat ze regelmatig even bij je langskomen..? Je wilt klanten die terugkeren, dat ze je trouw zijn.
Maar waarom zouden ze je trouw zijn, er zijn genoeg alternatieven als ze even met Google bezig zijn. Je bent niet onmisbaar.

Dan maar steeds nieuwe klanten zoeken?
Je gaat dan maar steeds nieuwe klanten zoeken. Hoho……Nee dus! Je moet klantentrouw als een belangrijk doel voor ogen houden of gaan houden. Een nieuwe klant vinden kost veel meer energie, maar ook geld, dan investeren in de klanten die je al hebt of had. Natuurlijk moet je ook bezig zijn met nieuwe klanten door te adverteren en veel energie in zoekmachine-optimalisatie te steken. Maar laat die groep van ‘oude klanten’ niet links liggen, het is veel goedkoper en kost veel minder energie.

Investeer in ‘oude klanten’
Hoe doe je dat dan? Wees creatief en bedenk dingen die de klantentrouw bevorderen. Natuurlijk is het allerbelangrijkste dat je een goed product of goede dienst hebt. Dat leidt automatisch tot terugkerende klanten en het leidt ook tot mond tot mond reclame. Je mag tegenwoordig niet zomaar een reclamemail aan je klantenbestand versturen, maar je zou wel eenmalig een vriendelijk mailtje aan je ‘oude klanten’ kunnen sturen met het aanbod om een nieuwsbrief te abonneren. Denk dus aan de mogelijkheid van een nieuwsbrief waarvoor bezoekers kunnen inschrijven en die je enkele keren per jaar verstuurt.

Inleven in de klant
Probeer je eens in te leven in de klant. Bekijk je website, weblog, webshop, product of dienst eens met de ogen van een klant. Probeer je in te leven in wensen en behoeften van de klant. Jouw toekomst hangt af van hoe goed jij die behoeften en wensen kunt begrijpen en er op kunt inspelen. Kun jij die aspecten beter invullen dan je concurrenten dan ben je succesvol. Dan kun je dromen over je trouwe klanten!

Hier kun je reageren »

starter op 1 december 2009 in Promotie

Trackback URI | Reacties RSS

Laat een reactie achter

Deze website maakt gebruik van cookies. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten