De mails van Google

mailtje van GoogleDe communicatie van de kant van zoekmachinegigant Google blinkt niet uit door openheid, consequentheid en duidelijkheid.

Consequentheid, openheid en duidelijkheid

Als een website een penalty oploopt dan kan het zijn dat de ene webmaster wel een mail ontvangt en de andere webmaster hoort niks en moet er min of meer toevallig achter komen.
Dat is dus geen consequent beleid – het lijkt of het afhangt van de toevallige medewerker van deze zoekmachine of je geïnformeerd wordt.

Als je dan al een mail ontvangt dan is de openheid en duidelijkheid over wat ze hebben gedaan en wat ze hebben geconstateerd ver te zoeken. Bovendien is een en ander bijzonder onduidelijk geformuleerd. Bijna niemand weet, na zo’n mail, wat te doen.

Als je vervolgens probeert om via de help-pagina’s van Google een oplossing te vinden dan raak je al snel de draad kwijt want je wordt van het kastje naar de muur gestuurd. Steeds weer moet je ergens doorklikken terwijl je nog niet klaar bent met de geopende pagina. En zo gaat dat maar verder, ook weer op die nieuwe pagina.
De zo vaak door deze zoekmachine gepropageerde (en geëiste) gebruiksvriendelijkheid van websites is blijkbaar voor dit Amerikaanse bedrijf zelf niet aan de orde.

Meer mails

Sinds een tijdje verstuurt het bedrijf Google meer mails aan webmasters, met name aan webmasters die Adsense of Adwords gebruiken.
Hierbij gaat het eerder om suggesties om Adsense en Adwords beter in te zetten.
Maar ook deze mails krijgen geen hoofdprijs voor openheid en duidelijkheid. Vaak moet je maar gissen naar wat bedoeld wordt of de tekst is helemaal afgestemd op de Amerikaanse markt en letterlijk naar het Nederlands vertaald. Je kunt er eigenlijk weinig tot niks mee.
Klik je op een link in die mail (er wordt meer uitleg beloofd), dan heb je kans weer vast te lopen in het bos aan help-pagina’s (zie boven).

Dat Google meer communiceert via die mails is volgens mij ingegeven door de vele klachten over het gesloten karakter van het bedrijf. Zelfs de Europese Unie heeft op meer openheid aangedrongen.
Er lopen onderzoeken tegen de zoekmachine over privacy en over de monopoliepositie. Om alvast te kunnen aantonen dat er meer openheid is worden er meer mails verstuurd en wordt er meer gecommuniceerd.

Conclusie

Het is goed, dat Google meer communiceert en iets probeert te doen aan de klachten over openheid. Het is jammer dat men zich grotendeels beperkt tot Adwords en Adsense en dat die communicatie geen meerwaarde heeft. Het grote euvel is en blijft dat de communicatie over afstraffingen (penalty) ver onder de maat is.

Hier kun je reageren »

starter op 22 april 2013 in Algemeen, Weblog, Website, Webwinkels

Trackback URI | Reacties RSS

Laat een reactie achter

Deze website maakt gebruik van cookies. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten