Bezoekers zijn zo weg

Ze zijn zo weg
Hebben jullie dat nou ook, dat bezoekers maar heel even op je website of weblog zijn en dan weer weg zijn? Ik kan dat vaststellen als ik statistieken van mijn websites bekijk. Ik kan namelijk aflezen hoelang bezoekers op mijn website zijn geweest. De lengte van een bezoek varieert van enkele seconden tot 20, 30 of 40 seconden. Dat laatste is al behoorlijk lang en betekent dat er op zijn minst íets was dat de aandacht trok. Een enkeling besteedt een aantal minuten maar dan moet hij behoorlijk geïnteresseerd zijn – maar het kan ook zijn dat hij even naar het toilet is.

Onderzoeken
Ook onderzoeken tonen regelmatig opnieuw aan, dat het surfgedrag van de bezoekers zo is ingesteld, dat wanneer men niet meteen ziet wat men zoekt, dat men wegsurft (of heet dat ook ‘wegzapt’?) naar een andere website.

In één oogopslag
Het leerpunt uit al die onderzoeken is dan ook, dat je moet proberen om je website heel overzichtelijk te houden en niet vol te laden met allerlei dingen. Je kunt die informatie die je kwijt wil beter over meerdere pagina’s verdelen, zodat iedere pagina voor zich overzichtelijk blijft. Dat wat je wilt verkopen, dat wat je wilt aanbieden moet je in de kijker zetten, zodat de bezoeker meteen weet dat hij ‘goed’ is. Misschien is dit een open deur, misschien ook niet. Ik heb het beslist nog niet op al mijn websites gerealiseerd, maar het is een punt dat voor de komende tijd op mijn To-do-lijst komt te staan. Zeker weten.

Idee en tevens experiment
Tot het zover is met mijn overzichtelijkere en slankere websites heb ik een idee, dat misschien ook al oude koek is, ik weet het niet. Maar ik heb het wel zelf bedacht, maar misschien heeft iemand anders er wel patent op.
Ik plaats (tijdelijk) op mijn websites een tweede menu. Ik hoor al iemand roepen: “Wat? Dat wordt nog onoverzichtelijker!”. Dat dacht ik ook, maar ik heb het toch gedaan. Een website heeft meestal een menu, zoals dit: menu
Niet al te onoverzichtelijk dacht ik, maar toch. Ik plaats nu aan de andere kant een tweede iets opvallender en kleiner menu. Ik noem dat mini-menu ‘snelmenu’ met daarin de belangrijkste (geld brengende) links:menu
Ik bied nu voor zowel de rustige surfer als de turbo-surfer een apart menu aan en hoop daarmee vooral die laatste vast te houden.
In de komende maand zal ik zien of door mijn experiment veranderingen optreden in het surfgedrag van mijn bezoekers en of de website misschien meer oplevert. Ik zal jullie hier op de hoogte houden van mijn experiment.
Hier is de website in kwestie

3 Reacties »

starter op 2 oktober 2009 in Financieel, Weblog, Website

3 Reacties op “Bezoekers zijn zo weg”

  1. Bezoekers vasthouden | Zelfstandig op internet reageerde op 12 jul 2010 om 19:15 #

    […] tijdje geleden meldde ik hier al: bezoekers zijn zo weg. Vandaag zal ik een ander aspect onder de aandacht brengen dat van belang kan zijn om bezoekers […]

  2. Houd het menu in de gaten | Zelfstandig op internet reageerde op 14 feb 2011 om 10:43 #

    […] schreef al eerder over het menu van de website of het weblog in het artikel ‘Bezoekers zijn zo weg’ en toen had ik het voornamelijk over het plaatsen van een snelmenu op je […]

  3. 11 irritaties op een website | Zelfstandig op internet reageerde op 16 mrt 2011 om 19:51 #

    […] heb al diverse keren aandacht besteed aan het vasthouden van bezoekers op je website en het weglopen van bezoekers. Bezoekers kunnen zich behoorlijk irriteren aan dingen op je website die jou al lang niet meer […]

Trackback URI | Reacties RSS

Laat een reactie achter

Deze website maakt gebruik van cookies. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten