Bezoekers vasthouden

manEen tijdje geleden meldde ik hier al: bezoekers zijn zo weg. Vandaag zal ik een ander aspect onder de aandacht brengen dat van belang kan zijn om bezoekers vast te houden.

Scrollen

Probeer te vermijden, dat bezoekers die je website, weblog of webshop bezoeken veel moeten scrollen. Onderzoek heeft aangetoond, dat maar liefst 77 procent helemaal niet scrolt. Er zijn trouwens ook bezoekers die niet eens weten, dat je kunt scrollen. Echt waar! De rest is vaak gewoonweg te lui om te scrollen.
De bezoeker wil, zonder te scrollen, in een oogopslag zien en weten waarover de website gaat en of hij of zij op de juiste internet-stek terecht is gekomen. Het is daarom van het allergrootste belang, dat hetgeen jij de bezoeker biedt meteen in het bovenste gedeelte zichtbaar is (boven de ‘vouw’) en dan ook nog bij voorkeur linksboven (de first view).

Wat hoort in de first view?

Zorg dat de belangrijkste informatie niet buiten de first view valt. Je kunt daarbij denken aan de menubalk, je product of dienst, het telefoonnummer om producten te bestellen en andere belangrijke calls to action. Ziet de bezoeker dat soort zaken in de first view en sluiten deze aan bij wat hij of zij zoekt dan is de kans vele malen gestegen om hem of haar vast te houden.

2 Reacties »

starter op 3 mei 2010 in Content, Weblog, Website, Webwinkels

2 Reacties op “Bezoekers vasthouden”

  1. Kris G. reageerde op 06 mei 2010 om 22:45 #

    Dit is iets waar op het internet veel over te lezen valt op het gebied van zoekmachine-marketing. Ik ben zelf niet vertrouwd met de correcte termen, maar het komt er op neer dat als iemand naar een product of dergelijke zoekt, dat hij bij zijn bezoek aan de pagina direct vindt wat hij zoekt.

    Dat van het scrollen wist ik echter niet! Ikzelf ga meestal toch eens snel naar onder om te zien wat voor info er onderaan de website staat. Dit nu wetende, zou ik wellicht beter opteren voor een wat meer zakelijke header ;o)

  2. 11 irritaties op een website | Zelfstandig op internet reageerde op 27 sep 2010 om 07:41 #

    […] heb al diverse keren aandacht besteed aan het vasthouden van bezoekers op je website en het weglopen van bezoekers. Bezoekers kunnen zich behoorlijk irriteren aan dingen op je website […]

Trackback URI | Reacties RSS

Laat een reactie achter

Deze website maakt gebruik van cookies. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten