Banner ruilen

In mijn laatste artikel ‘bezoekers zijn zo weg’ had ik het al even één van mijn websites, namelijk het reisportaal Kanaaleilanden. Ik wil even bij deze website blijven als ik het vandaag over het ruilen van een banner met een andere website ga hebben. Ik laat je een banner zien die bij deze website hoort en die ik gebruik voor acties zoals hieronder vermeld.

kanaaleilanden
Je kunt een dergelijke banner zelf maken of laten maken. Ik kom daar in een volgend artikel nog op terug.

Adverteren met een banner
Je kunt een banner gebruiken om op andere websites te adverteren. Je betaalt dan meestal voor een bepaalde periode (week, maand, kwartaal) in de hoop, dat de kliks op je banner bezoekers opleveren die iets kopen of gebruik maken van je diensten. Hiervoor kies je dan wel het best een website waar mensen komen die geïnteresseerd kunnen zijn in je aanbod. Een banner voor kinderkleding op een website over klassieke muziek lijkt me geen goede keuze. Maar plaatsing op een website over opvoeding zou wel de goede keuze kunnen zijn. Belangrijk is ook of de website veel bezoekers heeft.

Banner ruilen
Je kunt in plaats van betalen voor een bannerplaatsing ook een bannerruil aanbieden. Daarvoor neem je met relevante websites contact op en stelt een ruil voor. Misschien doen ze niet aan bannerruil, misschien wel. Vaak kun je dat al op de website lezen. Zoek ook hier naar websites die een link hebben met de inhoud van jouw website of weblog. Bovendien moeten de bezoekersaantallen enigszins overeenkomen want anders gaat men waarschijnlijk niet in op jouw verzoek tot bannerruil. Je kunt ook ruilen op basis van pagerank (de beoordeling die Google voor websites geeft). Heb jij een website met pagerank 2 dan lukt het sneller om een banner met een website te ruilen die een gelijke of lagere pagerank heeft.

Banner-exchange
Op het internet bestaan ook banner-exchange-diensten. Na aanmelding wordt je banner op andere websites getoond en vertoon jij eveneens banners van andere websites op jouw website. Dat gebeurt dan allemaal automatisch. Meestal krijg jij dan voor 3 banner-vertoningen op jouw website 2 banner-vertoningen terug op andere websites. Ik ben geen fan van deze diensten omdat je nooit weet waar jouw banner vertoond wordt en jij weet vooral niet welke banners op jouw website getoond worden, misschien wel van je onmiddellijke concurrent! Maar goed, als je dat minder belangrijk vindt dan is deze manier van bannerruil misschien wel een handige.

Controle
Bij een betaalde banner zul je wel regelmatig nakijken of de banner ook daadwerkelijk op die website staat. Vergeet dat ook niet bij een bannerruil. Zorg ervoor, dat je wekelijks of maandelijks controleert of jouw banner nog steeds op die website staat. Het zou niet de eerste keer zijn dat een banner plotseling ‘verdwijnt’.

Tekstlinks
Naast bannerlinks zijn er ook nog de bekende tekstlinks. Daarover schrijf ik een andere keer.

2 Reacties »

starter op 5 oktober 2009 in Financieel, Promotie, Weblog, Website

2 Reacties op “Banner ruilen”

  1. seine reageerde op 31 jan 2010 om 15:03 #

    Voor pagerank. Let ook op dat de banner niet als een nofollow link staat opgegeven. Op die manier doet je link niet mee in de ranking van google.

  2. Badkamerspiegel | kris reageerde op 13 jul 2012 om 23:30 #

    Als je banners ruilt doe je het vooral voor de goede posities in de zoekmachines denk ik, dat nofollow daar moet nagekeken worden lijkt me dan ook wel een terechte opmerking.

    Als je echter betaald om jouw banner ergens te laten vertonen, dan doe je dat mijn inziens best alleen als het gaat om een tegenpartij die voldoende bezoekers trekt. Het lijkt me dan ook aannemelijk dat het aantrekken van geïnteresseerde bezoekers het belangrijkste doel is en dat een nofollow niet zoveel uitmaakt. Maar als je betaald, dan mag het toch wel dofollow zijn.

    Via Opera webbrowser kan ik zelfs automatisch zien met een extensie of een link al dan niet nofollow is; Ik veronderstel voor de grotere webbrowsers zoals Firefox dat er ook wel zoiets zal bestaan.

    Zelf heb ik weinig interesse in banners: ze zijn te groot, brengen weinig op en ik denk dat de meeste bezoekers ze ofwel storend vinden ofwel gewoon negeren.

Trackback URI | Reacties RSS

Laat een reactie achter

Deze website maakt gebruik van cookies. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten